Ledarutbildningar
Svensk Innebandys utvecklingsmodell (SIU) består av olika nivåer:
  • Grundutbildning (GU) för barn/ungdom
  • Steg 1 på den nivå du är tränare för (grön/blå/röd)
  • Steg 2 på den nivå du är tränare för (blå eller röd)

Grundutbildning (GU) för barn/ungdom
Genomförs genom en fysisk träff en vardagskväll kl. 18-21. Viss förberedelse krävs genom inläsning av utbildningsmaterial innan utbildningstillfället. Mer information och kod till inloggning till utbildningsmaterialet fås i samband med kallelsen.

Steg 1 (grön/blå/röd)
Fördjupningsutbildning på 8 timmar. Genomförs en helgdag alternativt två vardagskvällar. Utbildningsinnehållet ger en djupare insikt inom de områden som introducerades i grundutbildningen. Utbildningen bedrivs enligt metoden "varierat lärande" vilket innebär att deltagarna förbereder sig genom inläsning innan utbildningstillfället, träffas på en fysisk träff med teori, diskussioner och erfarenhetsutbyte. Efter utbildningstillfället ska kursdeltagarna genomföra en reflektionsuppgift. Information om upplägget och kod till utbildningsportalen fås i samband med kallelsen.

Vilka krav ställer innebandyförbundet gällande ledarlicens?
Västernorrlands innebandyförbund har som krav att minst en ledare per lag ska ha genomgått grundutbildningen och steg 1 på rätt nivå för att delta med lag i seriespel i deras regi. Utbildningen gäller i tre år, när denna tid har passerat måste du göra utbildningen på nytt. Matchledare kommer att kontrollera vid varje match/sammandrag att minst en ledare har ledarlicens.

Vilka krav ställer Moälvens IBK gällande ledarlicens?
I Moälvens IBK:s föreningspolicy/klubbhandbok finns bestämmelser om att ALLA ledare ska ha genomgått grundutbildningen och steg 1 på rätt nivå för att få träna lag samt delta i seriespel. Utbildningen på steg 1 nivå gäller i tre år, när denna tid har passerat måste du göra utbildningen på nytt.

Anmälan till utbildning - Gör så här
Du anmäler dig själv till aktuell utbildning samt meddelar klubbens kassör.

På länken finns information om aktuella utbildningar.

Vid anmälan, ange fakturaadress:
Moälvens IBK
c/o Maria Lundqvist
Skillingvägen 4
894 30 SJÄLEVAD

Skicka ett mejl till ekonomi@moalvensibk.se och meddela vilken utbildning du har anmält dig till så ekonomiansvarige vet om att det kommer en faktura.

Den största delen av kostnaden står idrottslyftet för, resterande belopp betalar föreningen.
Samverkan mellan idrotter - samsyn Västernorrland

Barn och ungdomar upp till 16 år ska kunna hålla på med flera idrotter samtidigt. I största möjliga mån ska aktiviteter organiseras så att barn och ungdomar inte tvingas att välja aktivitet.

Västernorrlands Innebandyförbund, Medelpads Ishockeyförbund, Medelpads Fotbollförbund, Ångermanlands Ishockeyförbund och Ångermanlands Fotbollförbund har beslutat detta i gemensamma riktlinjer som kallas Samsyn Västernorrland.

Svensk Innebandys Utvecklingsmodell

Riksidrottsförbundet
Länk till Riksidrottsförbundets sida om barn- och ungdomsidrott: