Målvakter

Genomförd målvaktsutbildning
2017-02-15 23:58
Med inlånade målburar från Mattsborgen och Sporthallen så genomfördes en första grundläggande utbildning under kvällen i en väldigt liten hall med dålig luft.
På plats var målvakter födda 2006 och äldre, totalt 13 stycken.
Vi hade stora funderinga på vart vi skulle lägga nivån för kvällen?
Svårt att få till en bra och fungerande utbildning med målvakter som man aldrig tidigare träffat.

Så vi började på en rätt basic nivå för att känna oss för om vilka kunskaper våra målvakter har.
Tyvärr så kanske den blev lite för basic för några, men samtidigt så är det bra att få höra samma saker om och om igen så att det verkligen fastnar.

Hallen för kvällen var också några storlekar för liten för att kunna göra några riktigt bra övningar. Men för den skull så kunde grunderna kollas, och vi nu kunde se under kvällen så var grunderna var rätt så bra hos många.
Fortsätt att nöta på med torrövningar och dess rörelsemönster för målvakten. Torrövningarna skall inte underskattas.

Vet ni inte vad jag menar med torrövningar och rörelsemönster?
Tveka inte att kontakta mig om ni skulle vilja ha någon hjälp under någon träning. Jag kollar då om någon av oss som var på plats under kvällen kan komma förbi på någon träning som ni har.
Där känner vi av lite för att se hur och vad som era målvakter bör tänka på. Kanske lite finslipning och andra trix som man kan få hjälp med.

Efter denna kväll så vet vi med oss vi kan höja nivån på utbildningen hos en del.
Vi kommer inom Moälven att försöka införa en rullande målvaktsutbildning med jämna mellanrum under säsongerna framöver. Vi delar då in oss i de olika nivåerna som vi är på, då i första hand blå och röd nivå.
I dessa grupper så kommer vi att kunna gå in lite djupare i målvaktens rörelser och agerande i målet.

Detta kommer inte att göra sig själv. Utan det kommer att behövas hjälp från många håll för att få detta att fungera på ett bra sätt.

Grön nivå står tyvärr utan någon djupare utbildning och kommer så att göra då vi och SIBF helst ser att så många som möjligt prövar på i låg ålder innan man verkligen satsar på att stå i mål.
Men en liten "basic light" utbildning kan hållas med ledare på grön nivå där målvakter används.
På så vis har ni tränare i alla fall lite kunskap, där ni kan ge en liten enkel guidning till era målvakter.
Är det någon tränare på grön nivå som skulle vilja få "basic light" så går det givetvis också bra att höra av sig så kollar vi om en det kan hittas någon tid som passar.

Har ni och era målvakter några övriga funderingar så tveka inte att höra av er så skall vi göra vårt bästa för att hjälpa er.

Hoppas i alla fall att det var något som våra målvakter snappade upp och tar med sig från kvällen.

Tack för ikväll

/Pontus Nordin