Moälvens Innebandyklubb bildades den 10 september 2000. Föreningen skapades för att göra möjligt för framför allt barn och ungdomar i Moälvens rektorsområde att träna och spela innebandy tillsammans. Klubben bedrivs i helt på ideell basis och till största delen av föräldrar till spelarna.

Moälvens IBK har som mål för verksamheten att bereda ungdomar i åldern 7 år och upp till HJ/DJ18 möjlighet att träna och spela innebandy. Verksamheten skall bedrivas som breddidrott dvs verksamheten skall inte präglas av ett elittänkande. Denna inriktning skall vara tydligare ju yngre spelarna är. Dock skall målet ändå vara att nå sportsliga framgångar. Alla vi, som på något sätt är med i verksamheten, antingen vi skjutsar, spelar, hejar på, säljer lotter, tränar eller sitter i styrelsen, bidrar till att föreningen blir vad vi gör den till.